Zima w maju

Po 7 etapach wyścigu w 1953 roku liderem był Duńczyk Hans Erik Andersen, który wyprzedzał swojego rodaka Christiana Pedersena o 2,11 min. Dziewiątego maja był etap z Berlina do Gorlitz, liczący 226 km. Na starcie padał deszcz, było zimno, ale kiedy kolarze przejechali parę kilometrów, zaczął wiać silny , północny  wiatr. Padał najpierw grad, a potem śnieg. Kolarze mieli na sobie pelerynki wykonane z igielitu, które szybko pokryły się warstwą błota. Odważni od razu ruszyli do ataku. Już na 15 km Piotr Radowicz z Polonii Francuskiej zawiązał akcję, do której dołączyli jego 40-letni kolega z drużyny Aleksander Pawlisiak, kolejni Polacy Stanisław Królak i Marian Wilczewski, Niemiec Bernhardt Trefflich oraz Anglik Jones. Kilkaset metrów za nimi podążała druga grupka w której był jeszcze jeden Anglik Thomas, dwu Rumunów Constantin Dumitrescu oraz Nicolae Maxim i Austriak Alfred Sitzwohl . Grupki połączyły się i na 60 km uciekinierzy mieli przewagę 5 min. nad peletonem. Kolarzy dopadła śnieżna zadymka i w niej z peletonu odjechał samotnie Pedersen. Czołówka znowu rozpadła się na 2 grupki, ale Duńczyk w ostatniej chwili zdołał dojść do tej drugiej. Jak się potem okazało śniegowa ucieczka Pedersena przyniosła mu zwycięstwo w wyścigu. Sytuacja nie zmieniła się do końca etapu. Na punkcie żywnościowym wyścig zatrzymał się. Dla kolarzy przygotowano gorącą kawę i herbatę , którą nie tylko pito, ale polewano sobie skostniałe nogi i ręce. Trenerzy ubierali zawodników w ciepłą odzież. Finisz znajdował się na podjeździe i najszybszym okazał się Trefflich, który wyprzedził Pawlisiaka. Było to pierwsze historyczne zwycięstwo etapowe Niemca w wyścigu. Królak był czwarty. Po 7,02 min. dojechała druga grupka prowadzona przez Pedersena, a dopiero po  14, 57 min. peleton z dotychczasowym liderem. Pedersen objął prowadzenie w wyścigu i nie oddał go do końca wyścigu. Jedenastu kolarzy nie ukończył tego etapu. Wśród nich był jeden z faworytów Anglik Bob Maitland, oraz Belg Albert Elloot, który zajmował dotąd czwarte miejsce w klasyfikacji. Wielki kłopot mieli Polacy. Wprawdzie  Królak i Wilczewski przyjechali na czołowych miejscach, to trzeci z nich Władysław Klabiński , miał ciężki dzień. Przemarzł do kości i miał zamiar wycofać się. Nie mógł tego zrobić, bo na poprzednich etapach wycofało się już 3 innych Polaków. Gdyby zabrakło Klabińskiego, to nasz zespół zostałby zdekompletowany, a to oznaczało dramat narodowy , a przed wszystkim klęskę kierownictwa drużyny, które było rozliczane   przede wszystkim za wynik drużynowy. Otoczono biednego kolarza specjalną opieką. Lekarz podał mu jakieś pigułki i kropelki na wzmocnienie. Trener motywował do dalszej jazdy. Potem Klabiński został sam na końcu wyścigu w towarzystwie jednego z naszych motocyklistów. Zatrzymywali się w przydrożnych zagrodach, pili ciepłą kawę. Klabiński 100 razy chciał rzucić rower. Być może zadziałał argument, że jak się wycofa, to kibice nigdy mu tego nie wybaczą. Dojechał do mety ze stratą aż 1 godziny i 25 minut. Na drugi dzień zrobiło się ciepło, a kolejne etapy wygrywali Polacy i nasi francuscy emigranci. Wyścig ukończyło 38 z 93 startujących kolarzy.

Podsumowanie Wyścigu Pokoju z 1953 roku

Etap Data Start – meta Długość (km) Zwycięzca etapu Czas Lider wyścigu Lider
klasyfikacji drużynowej
I etap 1 maja Bratysława-Brno 170 km Belgia Albert Eloot 4h 25’26” Belgia Albert Eloot Wielka Brytania Wielka Brytania
II etap 2 maja Brno-Praga 224 km Dania Christian Pedersen 6h 09’27” Dania Christian Pedersen Dania Dania
III etap 3 maja Praga-Karlove Vary 173 km Austria Franz Deutsch 4h 46’19” Austria Franz Deutsch Wielka Brytania Wielka Brytania
IV etap 4 maja Karlove Vary-Děčín 160 km Czechosłowacja Vlastimil Ružička 4h 22’07” Dania Christian Pedersen Dania Dania
V etap 6 maja Bad Schandau-Karl-Marx-Stadt 195 km Ludowa Republika Bułgarii Bojan Kocew 6h 16’38”
VI etap 7 maja Karl-Marx-Stadt-Lipsk 187 km Czechosłowacja Miroslav Malek 5h 58’32” Dania Hans Andresen
VII etap 8 maja Lipsk-Berlin 199 km Dania Hans Andresen 5h 41’11”
VIII etap 9 maja Berlin-Görlitz 226 km Niemiecka Republika Demokratyczna Bernhard Trefflich 5h 55’37” Dania Christian Pedersen
IX etap 11 maja Zgorzelec-Wrocław 162 km Polska Stanisław Królak 4h 15’47”
X etap 12 maja Wrocław-Chorzów 198 km Polska Mieczysław Wilczewski 5h 05’51”
XI etap 13 maja Stalinogród-Łódź 206 km Francja/Polska Aleksander Pawlisiak 5h 31’16” Niemiecka Republika Demokratyczna NRD
XII etap 14 maja Łódź-Warszawa 139 km Polska Stanisław Królak 3h 22’39”

*tabela za wikipedia.pl

Related Posts